Man wearing VR headset smart technology

Miután a Facebook újrabrandelte magát, mint Meta, egyértelművé tette törekvéseit, szeretne létrehozni egy saját “metaverzumot”, a Microsoft most bejelentette, hogy ő is elindul ezen a téren. 

A Meta azt állítja, hogy a metaverzuma idővel lehetővé teszi majd, hogy az oktatás, a munka és a szociális, társadalmi életünk nagy része is egy virtuális térben történjen, míg a Microsoft egyelőre úgy tűnik, hogy kifejezetten a virtuális irodára összpontosít.

De mi is valójában a metatér, és mennyire kell elhinnünk, hogy a nekünk bemutatott vízió valóban központi szerepet fog játszani mindennapi életünkben?

A metaverzum meghatározása

Metaverse: Ha a mai internet-élmény kétdimenziós – azaz egy képernyőn böngészünk és görgetünk -, akkor a metaverse 3D-s. Valamilyen headsettel, szemüveggel kapcsolódunk a mesterséges világhoz. Nem világos, hogy egyetlen metaverse lesz-e, vagy sok különböző, különálló metaverse, de egyetlen dolog biztos: a metaverse az internet új generációs, magával ragadó változata, amelyet valószínűleg a virtuális (VR) vagy kiterjesztett (AR) valóság technológiája valósít meg.

Matthew Ball, akinek a metavezumokról szóló írásai Mark Zuckerbergre is nagy hatással voltak, a metaverzumot  “a mobil internet utódállamaként” és “az emberi szabadidő, munka és a létezés egészének platformjaként” írja le.

Nagy vonalakban a metaverzumot alkotó technológiák közé tartozhat a virtuális valóság – amelyet olyan tartós virtuális világok jellemeznek, amelyek akkor is léteznek, amikor éppen nem játszunk -, valamint a kiterjesztett valóság, amely a digitális és a fizikai világ aspektusait ötvözi. Ez azonban nem igényli, hogy ezek a terek kizárólag VR-en vagy AR-en keresztül legyenek elérhetők. Erre jó példa a Fortnite játék, aminek bizonyos aspektusai már megegyeznek a metaverzuméval, és amely PC-n, játékkonzolon vagy akár telefonon keresztül is elérhető bárki számára..

Most, hogy szóba került a Fortnite picit beszéljünk róla, hogy miért is számít úttörőnek és mik azok a részei, amik hasonlóvá teszik a metaverzumra. A Fortnite amióta megjelent egyre csak növekszik. Hihetetlen gyorsasággal, mindent magába szippant. Megtalálható már a legtöbb franchise benne. Mindenkit érintő események történnek benne, amit együtt élhetnek át a játékosok. Fekete lyuk, Thanos támadása, Batman megjelenése stb. Ezenkívül a Fortnite igazi koncert eseményeket szervezett a játékban. Virtuális koncert élményt, amin részt vehetsz, együtt hallgathatod más játékosokkal a zenét és a végén együtt vásárolhattok tárgyakat, amelyek a koncerthez kötődnek. Ilyennel egyébként a Roblox is előrukkolt, ahol a Twenty One Pilots vette fel magát és a koncertet motion capture technikával, amihez készültek játékbeli avatarok és látványvilág. Nem ez az egyetlen példa, ahol a kinti világ dolgai kerülnek egy játékba, mind a VANS, mind a Gucci beszállt a virtuális termékek eladásába, így már eredeti gucci cuccokat hordva menőzhetsz a játékban.

5 dolog, ami segít megérteni a metaverzumot

1. Virtuális világ: véleményem szerint ez a metaverzum legfontosabb jellemzője. Számítógép, játékkonzol, mobil, viselhető technológia vagy más eszköz segítségével fedezheted fel, 3D grafikai megjelenést és hangokat tapasztalva útközben. Az ötlet lényege, hogy ezáltal valóságosabbnak érzi magát az ember a metaverzumban, és feltehetően kevésbé a hétköznapi világban.

2. Virtuális valóság. Ehhez VR szemüvegre van szükséged. Itt az az ötlet, kizárod a valóvilágot és még inkább beleképzeled magadat a mesterséges világba – legalábbis addig, amíg bele nem ütközöl valamibe, ami a hétköznapi világba visszarepít, például a dohányzóasztalba.

3. Más emberek. A metaverzum lényege, hogy össze vagy kötve másokkal. Rengeteg más ember van ott, akiket avatarok képviselnek. Ezek lehetnek valóságos másolatok, vagy kitalált avatarok. A szociális aspektus valószínűleg központi szerepet játszik majd a Facebook metaverzumában, tekintve, hogy a Facebook közösségi hálózatként működik.

4. Folyamatos. Ez azt jelenti, hogy a virtuális világ bármikor elérhető, amikor csak meglátogatnád. Megváltoztatható épületekkel, tárgyakkal és ami fontos, a változások a megmaradnak, amikor legközelebb meglátogatod. Elképzelhető, hogy birtokolhatunk majd benne bizonyos részeket, például saját virtuális földbirtokot. A metaverzum az általunk készített tartalmakra – digitális alkotásokra és személyes történetekre – fog támaszkodni, ugyanúgy, ahogy ma a közösségi média is teszi.

5. Kapcsolat a való világgal. A metaverzum egyes elképzeléseiben a virtuális világ virtuális dolgai valójában a valós világ valós dolgait képviselik. Például egy virtuális drónt vezethetsz a metaverzumban, hogy irányíts egy valódi drónt a való világban. Az emberek úgy beszélnek a valóságos és a virtuális világról, mint “digital twins” vagy tükörvilág.

A tükörvilág a valós világ digitálisan megjelenített változata, ahol a valós emberek, helyek és dolgok virtuális megfelelői vannak. A tükörvilágok gyakran előfordulnak a sci-fiben, például a Netflix Stranger Things című sorozatában, a Mátrix-filmsorozatban, a Ready Player One című regényben és filmben. A metaverzum lehet olyan tükörvilág, amelyet úgy terveztek, hogy pontosan tükrözze a fizikai világot, vagy hasonlíthat egy teljesen kitalált világra, amellyel egy videojátékban találkozhatunk.

Navigálás a sok metaverzum között

1. Neal Stephenson sci-fi író, aki 1994-ben megjelent Snow Crash című népszerű regényében alkotta meg a “metaversus” kifejezést. A regényben a metaverse egy állandó virtuális világ, amelyben a találóan elnevezett főhős, Hiro Protagonista navigál.

2. Tömeges multiplayer online szerepjáték (MMORPG): Az MMORPG-k olyan interaktív játékok, amelyek sokak szerint a metaverzum alapját képezik. Emberek milliói lépnek kapcsolatba egymással közös terekben – játszanak, építenek, virtuális boltokat látogatnak, sőt, még koncertekre is járnak. Ilyen például a Fortnite, a Roblox (ezekről már meséltem), a Minecraft vagy az NFT-alapú Axie Infinity.

3. Oculus és Horizon munkaterek: A Facebook 2014-ben 2,3 milliárd dollárért vásárolta meg az Oculust. Bár évek óta vezető VR-platform, az Oculus most sokak számára lehet a portál, akik azt remélik, hogy bepillanthatnak a Facebook metaverzummal kapcsolatos víziójába. A Facebook már bemutatta a Horizon Workrooms nevű virtuális munkaélményt, a Zoom egyfajta VR-változatát, láb nélküli avatárokkal.

4. Second Life: A 2003-ban bevezetett online virtuális világ, a Second Life a metaverzumban rejlő közösségi élmények korai példája. Bár nem egészen MMORPG (nem játékra tervezték), a Second Life továbbra is egy nyitott világú közösségi hálózat avatárokkal. Tehát a metaverzum gyakorlatilag a Second Life VR-változatára hasonlíthat.

5. NFT: Blokklánc-alapú hitelesítési tanúsítványok digitális tárgyakhoz, amelyek lehetővé tehetik az áruk tulajdonjogának igazolását a metaversumban. Az NFT-ről többet is megtudhatsz cikksorozatunkból

Mit jelent ez 3D Artistokra nézve?

Látva, hogy mekkora sikereket halmoznak a kezdetleges netaverzumra hajazó platformok, és mekkora cégek állnak bele a metaverzumba, jogosan mondhatjuk, minden esély megvan, hogy elkezdődjön az internet új szintje és működjön is. Viszont egy ekkora 3D-s, virtuális valóságbeli világot megalkotni nem kis feladat. Ha azt vesszük alapul, hogy a legelső World of Warcraft 5-6 évig készült, és a mai méretéhez képest elég csekély volt (de nem elhanyagolható) a bejárható világ, egy ilyen mértékű projekthez rengeteg 3D szakemberre lesz majd szükség, nem beszélve arról, hogy minden cég be akar majd lépni, hogy részese legyen az új világnak, mint ahogy ma nélkülözhetetlen egy vállalkozásnak, hogy saját weboldala legyen, így a metaverzum beli megfelelőjével is ez lesz, véleményünk szerint.

Gondoljunk csak a rengeteg avatarra, amit meg kell majd alkotni (érdekesség ehhez a MetaHuman karakter alkotója), a sok kozmetikumra, amit meg lehet majd szerezni, a terekre, amiket be lehet majd járni és a franchiseok, márkák és cégek jelenlétére, amivel szinte végtelen munkára számíthatunk. A metaverzum megnyithat rengeteg új szakirányt, de az az egy biztos, hogy a 3D modellezők, játékfejlesztők nélkülözhetetlenek lesznek.

Technology photo created by rawpixel.com – www.freepik.com

Kedves olvasónk, amennyiben érdekel a 3D, a játékfejlesztés, a Unity és a Blender világa, és rendszeresen szeretnél ezekről értesülni, kövess minket Facebookon:
https://www.facebook.com/3dStudioHungary