Bemutatnád magad, mivel foglalkoztál eddig?

Makra Lajos vagyok, Békéscsabán születtem egy anyagiak tekintetében egyszerű, nyolc gyermekes családban. Ezt azért tartom fontosnak, mert bár nem az egyetlen tényező, de szerintem sokat tett az anyagi helyzetünk azért, hogy mindannyian kifejlesszük kreatív képességeinket. Nem voltak drága játékaink, viszont sokat rajzoltunk például. Mindig is ügyesnek számítottam az osztálytársaim között.

Honnan merült fel a 3D ötlete? Foglalkoztál vele korábban?

Az első komolyabbnak számító munkahelyemen is meglátták ezt, hamar az én feladatom lett az eleinte nem túl sűrűn adódó grafikai munkák elvégzése. Így kénytelen voltam megismerkedni a Corel Draw-val a Photoshoppal. Az én feladatom lett a cég weboldalának elkészítése is. Akkor ismertem fel, hogy a weboldal egyes grafikai elemeit jobb lenne 3D-ben elkészíteni, esetleg animálni is. Meg is szereztem egy erre alkalmas programot, de sajnos az akkori számítástechnikai tudásom és a maihoz képest akkor még fejletlennek mondható operációs rendszerek és hardverek eléggé elkedvtelenítettek, mivel kb. 4-5 percenként lefagyott, kilépett a program. Ennek már kb. 20-25 éve. Egy jó szoftverre és számítógépre meg nem volt pénzem, amely talán megoldotta volna ezt a problémát. Úgyhogy pihentettem a témát egészen kb. 2010 körülig, amikor rátaláltam a trueSpace programra, amelyet akkoriban tettek ingyenessé. Itt már voltak sikereim, de végül ez is pihenőre kényszerül egyéb okok miatt. Közben a munkámból kifolyólag szükséges volt az AutoCAD-del megismerkednem, hobbiból készítettem benne 3D modelleket is, de nem annyira tetszett, mert a fotó realisztikusság, nem olyan könnyen megoldható, hiszen nem arra tervezett program.

Blenderrel mikor találkoztál először?

Majd 2017 környékén jött a Blender. Bele is vetettem maga, bújtam a tutoriálokat, de mivel többnyire angol nyelven voltak fellelhetők, lassan haladtam. Nem voltam benne biztos, hogy értem, jól értem amit olvasok, vagy hallok. Ezért néha-néha rákerestem, hogy hátha vannak magyar tanfolyamok, amely segítségével talán könnyebben tudnék haladni. Nagyon megörültem, amikor megtaláltam a 3D-Studio tanfolyamát, mert kifejezetten Blendert oktatnak, és a 3D grafikai tudnivalókat is a Blenderen keresztül tanítják. Ekkor már megengedhettem magamnak, hogy fizessek is a tanulásért, úgyhogy örömmel vetettem bele magam, és jelentkeztem.

Milyen benyomásaid voltak a tanfolyamról?

Gondosan végigolvastam, hogy mit fogok kapni a pénzemért, és nem volt csalódás. Habár úgy érkeztem a tanfolyamra, hogy azt gondoltam, hogy az ott hallható dolgok nagy részét már tudom az önfejlesztés révén, de azért sok új dolgot tanultam. És ami szerintem fontos, hogy jó néhány olyan alapvető dolgot tett helyre, amely sokkal hatékonyabbá vagy magasabb színvonalúvá teszi a munkáimat. Szerintem fontos hangsúlyozni, hogy ez egy általános és alapozó képzés. A tanfolyam 40 órája kevés kivesézni a teljes Blendert. Ez nem a Gábor hibája, ez a Blender “hibája”. Olyan összetett és magas szintű szoftverről beszélünk, amely méltán konkurense a többi 3D grafikai programnak. Gábor az órákon szinte folyamatosan beszélt, alig ismételt, és néhány funkcióra ki sem tért, csak említést tett róla. Bár ezek inkább a haladó szint funkciói. A tanfolyamot azoknak tudom ajánlani elsősorban, akiknek van már valami fogalmuk a számítógépes grafikáról, akár 2D-ben, akár 3D-ben, de szeretnének egy hatalmas lökést a tudásuk előre haladásában. Akik korábban nem foglalkoztak még számítógépes grafikával, azoknak sem lehetetlen jól elvégezni a tanfolyamot, de azok vegyék komolyan, ami a tanfolyam leírásában áll: az órákon való részvétel nem helyettesíti az otthoni gyakorlást. A heti 1 nap szinte csak elméleti oktatást minimum napi fél óra, egy óra gyakorlással kell megtámasztani. Ebben a párosításban viszont egy hónap alatt annyit fejlődhet az ember, amennyit szerintem 1-2 év alatt érhet el önerőből.

Tanfolyam “utóélete”, jövőkép, tervek?

A terveim? Már most van néhány futó könnyedebb látványtervezési projekt amiben részt veszek, de szeretném ezt kibővíteni és játékokhoz modelleket, pályákat készíteni, esetleg rövid videókat, animációkat készíteni. A sculpt egyelőre nem érdekel, bár tetszik nagyon, még az is elképzelhető, hogy szobrászkodni is fogok a későbbiekben. Azt gondolom, hogy a 3D grafika a 3D nyomtatók fejlődése révén közel kerülhet a hétköznapi emberhez is, de ha nem is lesz így szerintem a cégek, vállalkozások szintjén egyre több iparágban elkerülhetetlen (lesz).

Köszönjük!

A Blender 3D oktatás szombatonként és péntekenként 9-17 óráig tartanak, hétköznap 17-21 óráig, Maximum 5 fős csoportokban, gépeket biztosítunk!

Várjuk jelentkezésed!