Kérlek bemutatnád magad és a munkásságodat? Mióta foglalkozol VFX-szel, mely szoftverekkel?

Tauszig Pálnak hívnak, és kompozitor vagyok. A Nuke nevű kompozitáló-program az elsődleges munkaeszközöm, főleg mozifilmeken és tv-sorozatokon dolgozom, de dolgoztam már animációs filmen, főcímen, videoklipen, reklámon, tv-s talk show színpadi hátterén és játekanimáción is.

Pár év otthoni, hobby 3D után 2000-ben kezdtem generalistként dolgozni, azaz 2D-s és 3D-s feladatokat is csináltam, nem specializálódtam egy területre. Az évek során egyre többet kompozitáltam, és kikopott a 3D animáció a munkámból. Szeretek kompozitálni, de hiányolom a 3D-t, úgyhogy mostanában probálok visszarázódni a 3D világába. 2010-től 19-ig külföldön dolgoztam szabadúszóként, 2020 óta ismét itthon.

Gyerekkoromban a filmek mellett a magyar (és külföldi) animációs rövidfilmek voltak számomra meghatározóak. A 90-es évek első felében, középiskolás koromban elkezdtem fotózni, de a számítógép (és persze a játékok! 😀 ) mindig is izgalmas volt a számomra, hamarosan felfedeztem a demoscene mozgalmat és a 3D animációt. Ez még a Guru újság és a 3D Studio R4 időszaka volt, az internet előtti korszak, amikor minden újságcikk vagy könyv aranyat ért.

Az évek során sok programot használtam, a DOS-os 3ds R3 és R4-gyel kezdtem, aztán Imagine, Picture Publisher, Photoshop, Corel Xara, Rhino, 3ds max, Shake, Houdini, After Effects, Premiere, Maya, Combustion, Matchmover, Boujou, Modo, Silo, Nuke, Mocha, stb.

Mely munkáidra vagy legbüszkébb? Vagy kikkel való együttműködésre, közös munkára? 

Dolgoztam több hollywoodi szuperprodukcióban is, de nem feltétlenül azok az igazán élvezetesek. Nekem a legtanulságosabb és/vagy legélvezetesebb egy színdarab bevilágítása volt, illetve a Hellboy 2 és a Red Tails trükkjei voltak, mert az ügyfél (Guillermo del Toro, illetve az ILM supervisorai) nagyon tudta, hogy mit akar látni, így élmény volt nekik dolgozni.

De ami nekem ennél fontosabb, hogy ebben a műfajban rengeteg intelligens, nyitott emberrel lehet találkozni, és elég sok országban- városban dolgoztam.

Bemutatnád a folyamatot, hogy kezdőknek segítségére legyen? Jelenlegi Iparági és munkalehetőségek véleményed szerint?

Szerintem mindig, minden területen nehéz kezdőként elindulni, az utómunkában is. Jó hír, hogy a VFX területén 2021 eleje óta erősen keresleti piac van, azaz több a munka, mint a “bevethető” ember, így azt remélem, hogy könnyebb az elindulás. Mostanában is több magyar cég keres embereket, és a nemzetközi piacon is nagyon keresik az embereket.

Itthon vs külföld? Mentalitásban stb.

Szerintem jók a magyar szakemberek, aki a magyar piacra befér, az a nemzetközi piacra is befér.

Az utóbbi 10 év nagyrészt kimaradt nekem itthon, így nem vagyok naprakész, és remélem, hogy ebben ma már nincs igazam, de mivel kicsi a magyar piac, kicsik a magyar produkciók, kicsik a büdzsék, ezért sokszor nehezen és lassan lehet fejlődni mind tudás es tapasztalat terén, mind cégként. Kulcskérdés, hogy komplex produkciókban tud-e dolgozni az ember, és nagyon örülök neki, hogy az utóbbi években ismét vannak nagyobb (főleg nemzetközi) produkciók Magyarországon.

Milyen jövőképed van a VFX-szel kapcsolatban?

Ebben a műfajban állandó a változás, a számítógépek teljesítménye egyfolytában nő, a szoftverek és egyéb technológiák gyorsan fejlődnek, pár évente újabb technológia lesz divatos, ami vagy megtalálja a helyét, vagy elfelejtődik. 

Tombol az AI és Machine Learning örület, ami valószínűleg részben átalakítja, részben megszünteti a filmgyártásban is a grafikai munkák egy részét.

A releváns tudás spektruma nagyon széles, a mintázás- kompozíció- rajz- festéstől kezdve a filmen, dramaturgián át a matekig, fizikáig bezárólag rengeteg területet érint, mindig van hová fejlődni. Ez a kihívás felvillanyozó és elkeserítő is lehet.

Köszönjük!

https://www.imdb.com/name/nm1576486/

https://www.linkedin.com/in/paltauszig/

http://www.paltauszig.com/