Bemutatnád magad, mivel foglalkoztál eddig?
Csókási Dániel vagyok, amatőr polihisztor. 😀 Röviden: Én vagyok a srác aki mindenhez is érteni akar.
Kifejtve: Gyermekként feltalálóvá akartam válni, olyanná aki valami fontos és hasznos felfedezéssel ajándékozza meg az emberiséget.
Az alkotás vágya mindenhova kísért eddigi életem során: gyermekként rajzoltam, agyagoztam, fát faragtam, legóból és vasépítőből mindig gépeket és robotokat építettem. Persze a többség inkább csak úgy nézett ki, mintha működne, de volt ami tényleg olyan lett amilyennek szántam. Tinédzserként is megmaradt ez a belső késztetés, ekkor kezdtem el verseket írni, a rajzolást is folytattam, de nem csak „művészet” tematikájú rajzokat készítettem, mellette eszközöket és gépeket kezdtem el tervezni. Mindig elképzeltem valamit, ami nagyon hasznos, vagy vagány lenne a hétköznapokban, aztán nekiálltam realizálni, hogy milyen módon működhetne a valóságban (ezek még építés alatt vannak).
Középsuliban Elektrotechnikát tanultam ami remek alapot biztosított a további érdeklődéseimnek ugyanis nem csak áramköröket terveztünk és építettünk, mellette programozni is volt lehetőség illetve egy kevés mechatronikát is mutattak nekünk.
Középiskolás voltam amikor elkezdett elterjedni a 3D nyomtatás, ami nagyon tetszett már akkor is, de még nem volt lehetőségem vele foglalkozni, úgyhogy elkezdtem játszani a gondolattal, hogy milyen jó lenne egy saját videojátékot csinálni. Ezt később a covid alatt újra elővettem és minden értelemben véve lázasan kezdtem el játékot fejleszteni Pythonban. Három játékötletem volt elsőre, és miután nagy vonalakban leírtam a logikájukat elkezdtem dolgozni a legegyszerűbben. A játék legfontosabb motorját majdnem befejeztem, mikor kaptam egy állást programozási területen így ez parkoló pályára került. Ezt követően jött újra a 3D az életembe, mikor vettem egy nyomtatót és elkezdtem tervezni és nyomtatni mindenféle alkatrészt otthonra.
Szakmáimat tekintve egyszerre vagyok gyengeáramú elektrotechnikus és villanyszerelő, viszont dolgoztam orvostechnikai műszerészként, automatizálási technikusként, webes frontendesként és adatbázis adminisztrátorként is. Jelenleg gyártástámogató és fejlesztő technikusként vagyok elhelyezkedve. A tudásom nagy részét autodidakta módon szereztem.
Volt bármilyen grafikai irányú előképzettség?
Az általános iskolai rajzóráktól és a középiskolai szakrajztól eltekintve semmilyen grafikai előképzettséggel nem rendelkezem, magam tanultam amit tudtam a korábban említett autodidakta módon.
Honnan merült fel a 3D ötlete? Foglalkoztál vele korábban?
Tele vagyok ötletekkel és a 3D segítségével megteremthetek mindent amit akarok. Korábban TinkerCAD-et használtam alkatrészek és tárgyak tervezésére de a korlátozottsága miatt váltanom kellett így fejest ugrottam a Blenderbe pár hónappal azelőtt, hogy jelentkeztem a tanfolyamra.
Milyen benyomásaid voltak a tanfolyamról?
Nagyon pozitív élmény volt a tanfolyam. Remek társaság gyűlt össze, a tananyag több helyen kiegészítette a tudásomat ahol hiányos volt, a helyszín is nagyon tetszett. Az oktatónk türelmes és nyitott hozzáállása is nagyon szimpatikus volt, örömmel dolgoznék vele a jövőben, ha lehetőségem nyílna rá.
Pár gondolat a vizsga munkámról:
Az elejétől kezdve használtam benne a mesterséges intelligenciát kisebb feladatokra, a concept art-ot is vele generáltam ami ihletet adott az elején. Az ablakokon keresztül látható táj is Ai-al lett generálva képek formájában. A textúrákhoz nagy segítség volt a BlenderKit nevű addon. Minden material a jelenetben procedurálisként kezdte a pályafutását, persze a letöltött minták mindegyiken variáltam, elvettem-hozzáadtam különböző node-okat, hogy egyediek legyenek. A jelenet összes mesh-ét magam gondoltam ki, minimálisan támaszkodtam külső ötletforrásokra, mint az Ai és a Pinterest. Az alkotás alatt végig a tökéletességet hajszoltam, ami segített elérni egy bizonyos minőségi fokot. Több tárgyat többször átmodelleztem, hogy harmonizáljanak egymással. A jelenet képernyőin látható mintákat és szövegeket az Inkscape nevű szoftverrel rajzoltam meg ami egy remek ingyenes alternatíva főleg, hogy vektorgrafikus rajzolásra is alkalmas. A Playground.com mesterséges intelligenciáját használtam a korábban említett képek generálásához ahol regisztráció után ingyenesen lehet képet generálni korlátozott mennyiségben. A textúrák bakelésénél nagy segítség volt Ryan King Art Youtube csatornája ahol részletesen bemutatja lépésről lépésre a különböző anyagok elkészítésének metódusát.
Utóirat azoknak akik leadni készülnek a vizsga munkáikat:
Menjetek el személyes a konzultálásra! 😀 Sok fontos dologra tud így rávilágítani Gábor, nekem is nagy segítség volt, hogy többet ne kövessek el olyan hibákat ami elválaszthatja a hobbistát a szakembertől.
Tanfolyam „utóélete”, jövőkép, tervek?
A jövőben a 3D szakmában akarok dolgozni, ez a nagy tervem amióta csak belekezdtem. Olyan lelkesedéssel tudom végezni, hogy nem is igazán munkának érzem amikor ezzel foglalkozom hanem szórakozásnak. A modellezés mellett tervben van, hogy elmélyülök az animáció és fotogrammetria területein is.
Köszönjük!
A Blender 3D oktatás szombatonként 9-17 óráig tartanak, hétköznap 17-21 óráig, Maximum 8 fős csoportokban, gépeket biztosítunk! Felnőttképzési rendszerben.