Az alábbiakban összeszedtük a tanfolyam kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdéseket.

Kinek ajánlott a kurzus?

Alapvetően három típusa van a jelentkezőknek.

  1. Sosem foglalkozott játékfejlesztéssel, sem programozással és professzionálisan nem is szeretne, de nagyon érdeklik a játékok és szívesen belelátna a készítésükbe. Hosszútávon a legtöbb, amit vár a kurzustól, egy új hobbi, amin keresztül kiélheti a kreativitását.
  2. Valaki, aki kifejezetten karrierváltásban gondolkodik, vagy legalábbis szeretne megnyitni a lehetőséget, hogy a jövőben átugorjon szoftverfejlesztésre, vagy akár kifejezetten játékfejlesztésre. Vagy talán csak felmérni, hogy egyáltalán tetszik-e a programozás világa.
  3. Már dolgozik a számítástechnika területén, de képezni szeretné magát, a C#, játékfejlesztés, Unity irányába, hogy szélesebb szaktudással rendelkezzen.

Mindhárom kategória számára ideális alapot kívánunk nyújtani a kurzussal.

Nem tudom, hogy a programozás nekem való-e. Honnan tudom, hogy fog-e sikerülni?

A programozás sokak számára, akik nem művelik gyakran elérhetetlennek, sőt szinte misztikusnak hat. Emlékszem, nekem mi volt a benyomásom a programozásról mielőtt megtanultam volna. Furcsa, zárkózott figurák, különös, a kívülállók számára érthetetlen szövegeket írnak fel és megdöbbentő dolgok történnek hatásukra a képernyőn. Semmi nem tűnt ennyire közelinek a valódi varázsláshoz. Talán ez is hozzájárul ahhoz, hogy oly sokan gondolják különösebb ok nélkül, hogy nem lennének képesek a programozásra. Mintha az egy veled született varázserő lenne.

Természetesen valójában persze semmi ördöngös nincs benne. A programozás és játékfejlesztés olyan, mint bármi más képesség, szinte bárki számára tanulható, elsajátítható. Sokat segíthet a veled született érzék és tehetség, de sokkal többet számít, hogy mennyi időt és energiát vagy hajlandó áldozni rá. Nagy valószínűséggel át tudsz hidalni mindent szorgalommal, tanulással és gyakorlással.

Mindemellett felelőtlen lenne azt állítani, hogy a programozás bárkinek való. Viszont azzal, hogy ezt a szöveget olvasod, valószínű, hogy átlag feletti az érdeklődésed az informatika iránt és nem riadsz meg, ha egy korábban nem ismert szoftvert kell használnod. Ez körülbelül minden előfeltétel, ami kell ahhoz, hogy kipróbáld magad a területen. Ennél több csak akkor fog kiderülni, ha megpróbálod.

Nem tanultam soha programozást, fogom tudni tartani a lépést?

A képzés kifejezetten kezdőknek szól előzetes programozói tudás vagy konkrét szoftverismeret nélkül. Akik rendelkeznek némi programozói ismeretekkel, azok is nyugodtan jelentkezhetnek. Az a tapasztalat, hogy általában még a kicsit jártasabb programozók is tudnak újat tanulni a kurzuson nem csak Unity és játékfejlesztés, de általános programozási kérdéseken belül is.

Emellett el kell mondani, hogy ez egy intenzív képzés. Az, hogy részt veszel az órákon önmagában nem elég. Otthon be is kell gyakorolnod a tanultakat. Úgy van felépítve a kurzus, hogy erre legyen is időd az órák közt.

Nem voltam jó matekból, ez azt jelenti, hogy a programozás sem fog menni?

Nem jelenti az. A programozás nem kifejezetten tartalmaz sok matekot. Ez azért döbbenti meg gyakran az embereket, mert sokszor ugyanazok az emberek jók programozásból, mint matekból. Ez viszont inkább azért van, mert egy logikus és analitikus gondolkodásmód egyarát sokat tud segíteni a programozásban, ahogy a matekban is, nem azért, mert a programozáshoz konkrétan matematikai tudás kell.

A játékfejlesztés egy kicsivel több geometriát tartalmaz, de semmi olyat, amit ne tanultatok volna általános iskolában és semmi olyat, amin egy kis gyakorlással ne lehetne átlendülni. Mindent át fogunk venni az elejéről.

Munka vagy suli mellett is fogom tudni végezni a kurzust?

Ezt a képzést kifejezetten olyan emberek felé célozzuk, akik munkát vagy iskolát mellette végeznek. Két konstrukciónk van jelenleg. Van kurzusunk, ami hétköznap este 5-től 9-ig tartunk hetente egy alakalommal, és van egy másik kurzus, amit két hetente tartunk szombaton 9-től délután 5-ig. Mindkét esetben 10 hétig tart a teljes képzés elvégzése és 40 kontaktórát tartalmaz. (10 * 4 óra hétköznap vagy 5 * 8 óra szombaton) Az alkalmak között készülni szükséges a következő órára, de próbáljuk úgy felépíteni a kurzust, hogy normál teherbírású emberek is egyéb tevékenység mellett is el tudják végezni.

Mit fogok tudni elkészíteni a kurzus végére?

A kurzus a programozás és a játékfejlesztés alapjaival ismertet meg. Egyszerű 2D és 3D játékokat szinte bármilyen zsáneren belül el fogsz tudni készíteni. Ez a jó a programozásban és az általános játékmotorokban, mint a Unity, csak a főbb koncepciókat kell megérteni, és a segítségükkel bármilyen szoftver elkészíthető. Nem platformot, vagy shootert tanulunk meg az órán készíteni, hanem a logikát és eszközöket ahhoz, hogy bármilyen irányba elindulj.

Mindazonáltal a 40 óra, ami a kurzus törzsét adja nem elég arra, hogy minden eszközzel megismerkedj, csak a legelemibbekkel és legfontosabbakkal. Azok már elég lesznek arra, hogy a legtöbb játékötleted magját meg tudd valósítani, még ha talán nem is a legoptimálisabban.

Mennyire koncentrál a képzés a programozásra?

A programozás adja a kurzus gerincét. A Unity egy nagyon széles körű eszköz, sokan használják sokféleképp. Nagyobb játékcégeknél kifejezett pozíciók vannak arra, hogy pályákat, ellenfeleket játékmechanikákat tervezzenek és valósítsanak meg a játéktervezők. Ezen munkák nagy része szintén a Unity motor fejlesztőfelületén zajlik, de nem igényel programozást. Itt nem erre kell számítani. Ez a kurzus kifejezetten a programozói oldalról közelíti meg a játékfejlesztést. Kb. a kontaktórák és házifeladatkészítés 2/3-át 3/4-ét kódszerkesztőbben fogjuk tölteni. Ennek előnye az, hogy az itt megszerzett tudás bármilyen programozói területen újrahasznosítható.

Milyen képesítést ad a kurzus?

A kurzus a magyar felnőttképzési rendszeren belül működik. A kurzus sikeres elvégzése után hivatalos oklevelet állítunk ki, arról, hogy a tanuló teljesítette a képzést.

A sikeres teljesítésnek egy feltétele van. A kontaktórák lezárása után mindenkinek el kell készítenie egy vizsgamunkát, amiben felhasználja a kurzuson tanultakat. Ez egy mindenki által egyénileg kiválasztott játékötlet megvalósítása. Az ötleteket az utolsó alkalommal közösen átbeszéljük. Ekkor hasznos tippekkel látjuk el egymást a megvalósítással kapcsolatban és ha szükséges módosítási javaslatokat teszünk. Erre a feladatra mindenkinek 1 hónapja van. Természetesen ahogy a kontaktórák ideje alatt, a vizsgamunka készítése alatt is kapcsolatban leszünk, tudok segíteni, ha valakinek kérdése van, megválaszolom, ha elakad bárki megoldjuk.

Mi az a játékmotor és miért kell a játékkészítéshez?

Először is nem „kell” feltétlenül használni a játékfejlesztéshez kész motort. A játékmotor egy eszköz, vagy még inkább eszközök széles körének összessége. Ahogy házat is lehet építeni munkagépek, modern szerszámok nélkül úgy játékot is lehet építeni motor nélkül, ám az esetek 99 százalékában sokkal egyszerűbb dolga van annak, aki játékmotort vagy más néven game engine-t használ.

Látszatra teljesen különböző játékok fejlesztésében is több a hasonlóság, mint a különbség. Egy 3D autóverseny, és egy 2D platformer készítéséhez szükséges feladatok közt hatalmas átfedés van. Csak hogy pár példát említsek: az input kezelése, renderelés, fizika, animáció, hang és zene, platformkülönbségek elfedése, és még sok-sok más. Ezen teljesen általános, a játékkészítésben lépten nyomon felbukkanó feladatok közül valósítja meg a legtöbbet a játékmotor a fejlesztő számára.

Miért pont Unity játékmotor?

Nagyon sok remek alternatíva létezik igen kedvező áron vagy akár ingyen is. Senkit nem beszélnék le arról, hogy nyugodtan kísérletezzen velük. Ám a Unity személyes véleményem szerint remekül pozícionálta magát a piacon nagyon sok szempontból.

Egy professzionális eszköz, amit széles körben használnak az iparban mégsem túl nehéz egy kezdőnek használni. A Unity nagy hangsúlyt fektet az egyszerű kezelhetőségre.

Egy pár megabájtos mobiljátéktól, konzolos óriásprojektig bármit lehet vele készíteni.

Ingyenes tud maradni tanulók és kisebb bevételű cégek számára és utána is relatíve olcsó, a motor fejlesztését mégsem hanyagolják el és azt magasabb bevételű klienseik által finanszírozzák.

Mindezek okán a Unity-nak bármelyik konkurenciával összevetve hatalmas a felhasználóköre és ez válik a legnagyobb előnyévé. Ez biztosítja, hogy bőven talál hozzá az ember oktatóanyagot, netes segítséget, fórumokat és álláslehetőségeket.

Miért pont C# programozási nyelv?

Erre elég könnyű válaszolni. Ha Unity alatt szeretnénk játékokat programozni, akkor nincs más választásunk. Ez nem a mi döntésünk, hanem a Unity-é. (Korábban JavaScript-et és egy Boo nevű szkriptnyelvet is támogatott, de már jó pár éve felhagyott velük a Unity az alacsony felhasználószám miatt.)

Mindez viszont egy jó dolog. A C# egy általános, népszerű és korszerű nyelv. Emellett magasszintű, ami azt jelenti, hogy kevesebbet kell használata közben technikai jellegű kérdésekkel foglalkozni, ami könnyebbé teszi a beugrást egy kezdőnek. Nem utolsó sorban a C# multiparadigma nyelv, ami azt jelenti, hogy a programozási világon belül nagyon sok eszközt és megoldást támogat. Emiatt, ha valaki igazán jó fejlesztővé válik C#-ben, a tudása könnyen átfordítható lesz majdnem minden nyelvre.

Reális cél-e, hogy a kurzus elvégzésével egyedül fejlesszek és adjak ki játékot?

Igen. Kifejezetten az lenne a célja a képzésnek, hogy egyedül megtanulj játékokat tervezni és megvalósítani. Persze nem tanulunk meg minden ezközt ezen 40 óra alatt, de eleget ahhoz, hogy egy jó alapból építkezve kezd tovább képezni magad, függően attól, milyen bonyolult játékokat építenél.

Az elkészült játékaidat semmi nem gátolja meg, hogy kiadd, GooglePlay-ben, Apple AppStore-ban vagy Steam-en. Ez a folyamat kicsikét rögös tud lenni, de nem kell megijedni sem. Bárki képes rá egyedül is csak egy kis extra munka és utána olvasás kell hozzá.

Magyarországon reális cél-e, hogy állást kapjak játékfejlesztőként?

Igen, főleg hosszú távban gondolkodva. Én és még sok ismerősöm is sok helyen dolgozott Unity-vel itthon és külföldi cégnek is. Ha van pár éves tapasztalatod, az álláskeresést sem mondanám kifejezetten nehéznek.

Elég-e ez a programozó-játékfejlesztői kurzus arra, hogy állást vállaljak a munkaerőpiacon, mint játékfejlesztő?

Az egyik válasz erre az, hogy mindez rajtad áll. Egy kicsikét őszintébb válasz az, hogy nagy valószínűséggel nem. Jelen kurzus 40 kontaktórából áll. 40 óra alatt soha senki nem vált programozóvá. Ahhoz, hogy elsajátítsd az anyagot, amit leadok az órákon, sokat kell mellette otthon tanulnod, gyakorolnod. Ezután, ha megértettél mindent az órákról és magabiztosan tudod alkalmazni a megszerzett tudást, az nagy valószínűséggel még mindig nem lesz elég egy junior programozói pozícióra, de jó alapot biztosít arra, hogy tovább képezd magad addig a pontig, amikor már el tudsz helyezkedni. Hogy ez mennyi időbe telik, az már tényleg rajtad áll. A szorgalmadtól és a képességeidtől függően elég lehet akár csak néhány hónap, de lehet jóval több is.

Segítetek-e elhelyezkedni a piacon?

Nem. Ilyen szolgáltatást nem nyújtunk. Ha valakinek ilyen céljai vannak, tanácsokkal és tapasztalatokkal bármikor szívesen ellátjuk. (De megkeresések alapján kisebb-nagyobb rendszerességgel teszünk közzé áláshirdetéseket – a szerk.)

Milyen korban lehet jelentkezni a kurzusra?

16 éves korban és attól fölfelé fogadunk hallgatókat. Nekik tudunk kiállítani felnőttképzési oklevelet. Mindazonáltal a tanulóink nagy része 20 és 40 év közötti, ha valaki ez a korcsoport alatt szeretne belevágni, annak tudnia kell, hogy a tanulótársai valószínűleg idősebbek lesznek.

Ha valaki 16 év alatt szeretne játékfejlesztést tanulni, az is keressen bizalommal. Lehetséges, hogy össze tudunk rakni egy csoportot kifejezetten fiatalokból.

Az internet telis-tele oktatóanyaggal. Miért válasszam az élő, személyes képzést?

Senkit nem beszélnék le arról, hogy más módon tanuljon programozni, játékot fejleszteni. Viszont mindez eléggé nagy falat tud lenni egy kezdőnek. Elég gyakori jelenség, hogy valaki netes anyagokból nekiáll oktatni magát, és pár sikertelen próbálkozás után felhagy a tanulással, mondván nem neki való a programozás, mert nem ért belőle semmit. Ez elkerülhető, ha kap az illető egy kis személyes segítséget és bíztatást. Ez a segítség az, amit egy netes kurzus nem igazán tud nyújtani.

Később kifejezetten javaslom mindenkinek a netes önképzést, de a kezdetben sokaknak jobb lehet minden nehézséget és súrlódást minimalizálni.

A mi képzésünk magyar, élő, személyes és kis csoportos, hogy mindenki egyedi igényeit egyenként fel tudjam mérni és tudjak reagálni is rájuk.

Egyik meghirdetett időpont sem jó nekem. Mit tehetek?

Ne aggódj! Először is folyamatosan fog a jövőben is indulni kurzus. Folyamatosan látogasd a weboldalunkat, hogy mindig naprakész legyél! Ha feliratkozol a facebook csatornánkra, értesítést is fogsz kapni az új meghirdetésekről. Az is jó, ha írsz vagy felhívsz minket. Ebben az esetben bekerülsz a rendszerünkbe és tudunk értesíteni üresedés esetén.

Szükségem lesz 3D alapokra?

Nem kötelező, illetve vannak akik már erős 3D háttérel érkeznek, de lehetőséged van jelentkezni hasonló paraméterekkel rendelkező, szintén tantermi, szuperintenzív, alacsony létszámú Blender látványtervező/Generalist tanfolyamra is, a Unity tanfolyamot végzők 10% kedvezményben részesülnek!

Jelentkezés menete

Jelentkezni csak az alábbi linken lehetséges, a megadott emailcímre küldjük ki a jelentkezési lapot, annak visszaérkezése után lesz a helyed biztosítva a csoportban. Utána értesítünk a szerződéskötés részleteiről!
https://3d-studio.hu/tanfolyam/unity-jatekfejlesztes-tanfolyam/