Mit kell tudnod, mielőtt 3D Artist lennél?

Ebben a szövegben ismertetünk néhány fontos szempontot a 3D Artist munkával kapcsolatban: a feladatok, a szükséges készségek, helyek, ahol a 3D Artistok munkát találhatnak, és hogyan lehet érvényesülni ebben a szakmában. Megemlítjük a munkának az előnyeit és hátrányait is. 

Kicsoda egyáltalán egy 3D Artist?

Kezdjük azzal, hogy mi a 3D Aritst definíciója, és mik a munkaterületei ennek a szakmának. A 3D Artist grafikákat, effekteket vagy animációkat készít speciális szoftverek segítségével 3D-s vizualizáláshoz, rendereléshez, modellezéshez vagy animációhoz. A 3D Artistok a játékiparban, az építészeti iparban, az informatikában, a mérnöki területen találhatnak munkát, ahol a 2D-s rajzok nem elegendőek.

Milyen készségekre van szüksége egy 3D Artistnak?

Kötelező-e egy adott szakterület elvégzése a 3D elsajátításához vagy egy 3D Artist állás megszerzéséhez? Nem feltétlenül. Ahhoz, hogy elhelyezkedj ebben a szakmában el kell kezdened kitanulni a különböző területeit. Manapság ezt már megtehetjük  online is tutorialokból, de lehetőségünk van tanulni a szakmában dolgozó szakemberektől is, ami jóval lerövidítheti a tanuló időszakot. A rengeteg szorgalom egyik módszerrel sem kerülhető ki, viszont jó, hogyha szakmai tapasztalatokat meghallgatva tudunk tanulni. Erre nálunk is van lehetőség a tanfolyamunkon, ami után 3D Generalistként kezdhetsz neki a pályafutásodnak, innen a legkönnyebb eldönteni, hogy mire is szeretnél specializálódni, mivel szeretnél foglalkozni.

Manapság a diplomát nem mindig követeli meg a munkáltató, mert itt fontosabbak a készségek vagy a portfólió. Általában a felvételi eljárás a portfólió áttekintésével kezdődik (legtöbbször az önéletrajzzal együtt kérik). Az interjú során a jelentkező általános készségeire kíváncsiak, a mélyebb ismereteket általában próba munkákkal, teszt feladatokkal mérik fel.

Mi a helyzet akkor, ha valaki 3D Artistként pályakezdő és még nincs tapasztalata? Akkor a portfólió, még ha csak otthon készített véletlenszerű projektekből áll is, elegendő a felvételhez, ha az megfelelő minőségben összerakott anyag. A portfóliónkat elkészíthetjük dokumentum formátumban, feltölthetjük saját honlapunkra, de léteznek már erre szolgáló portfólió oldalak is mint a  CGSociety, CGArchitect, Artstation és a Behance. Érdemes a közösségi médiában is jelen lenni: Facebook, Instagram, Pinterest.

Az oktatáson és a szoftvereken kívül milyen egyéb tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy ígéretes 3D Artistnak? Mivel ebben a munkakörben az ügyfél által átadott tervek alapján kell anyagot készíteni, nagyon fontos az analitikus készség, kompozíciós érzék, forografikus ismeretek (fények, árnyékok), valamilyen képszerkesztő ismerete utómunkálatokhoz, például karakterkészítésnél anatómiai ismeretek csak, hogy a legfontosabbakat említsem.

Cégnél dolgozni vagy szabadúszni, mi a jobb egy 3D Artistnak?

A 3D Artist egy önálló szakma, így lehetőség van szerződéses munkára, saját üzleti tevékenységre vagy céges foglalkoztatásra is. A választás az egyén preferenciáitól függ. A 3D Artist álláskeresés közben nagy figyelmet fordít arra, hogy megtalálja azt a helyet, ahol érdekes projekteket készíthet, új megoldásokat alkalmazva, mert ez sok lehetőséget rejt magában a jövőre nézve. A törekvése nem csak az, hogy stabil munkája legyen, hanem az is, hogy fontos tapasztalatokat szerezzen.

A cégnél való munka nem biztos, hogy mindenki számára kényelmes, de számos előnye van. Először is stabilabb. A nagyobb cégek nem küzdenek a túlélésért, mivel sok projektet tudnak egyszerre futtatni. A vállalatok általában összetett szolgáltatásokat kínálnak, így az alkalmazottak képzettek, hogy képesek legyenek mindenre segítséget nyújtani. Csapatban másokkal együtt dolgozva könnyebben és gyorsabban lehet fejlődni, ezeken felül egy 3D ügynökségnél vannak olyan csapattagok, akik az adminisztrációért, a könyvelésért, az ügyfélszolgálatért és az értékesítésért felelősek, így a 3D Artistokat nem terhelik ezek a feladatok. Ők csak a vizualizációk elkészítésére koncentrálhatnak! 

A szabadúszó munka nagyobb szabadságot és nagyobb függetlenséget jelent. A szabadúszóknak lehetőségük van arra, hogy csak olyan projekteket válasszanak, amelyek esztétikája és stílusa tetszik nekik, viszont ez nem mindenkinek való és nem biztos, hogy egyszerű az ügyfélszerzés.

Viszont, hogy egy másik pozitívumát említsem meg, szabadúszóként a mai internetes világban bárhonnan lehet munkát vállalni. Ez nem csak azt jelenti, hogy itthonról külföldre dolgozzon valaki, hanem a világ bármely pontjáról dolgozhat egy laptoppal a kezében. Nem új keletű dolog digitális nomádnak lenni manapság, egy teljesen egyedi létforma, ahol az ember utazik a világban különféle munkákat elvállalva és a megrendelővel online meetingeken tartja a kapcsolatot. Teljesen működőképes ez 3D Artistként is, mivel a szoftverhez egy gépnél több nem mindig kell. Mondhatnánk, hogy elég kiemelkedő perifériára van szükségünk, hogy kirenderelhessük a projektjeinket, de ez is megoldható online render farmok segítségével, ahol percek alatt megkapod a végterméket és neked nincs szükséged csodagépre. Tehát kalandvágyóként, még erre is van lehetőség, ha ezt a szakmát választod.

A 3D szakma a “jövő munkája”?

Ezt a kérdést manapság gyakran felteszik, és van néhány tényező, amely segíthet azonosítani a jövő állását. Egyre több olyan feladat van, amely programozható és automatikusan elvégezhető, így kevesebb emberre van szükség ehhez. Emellett fontos megtalálni azt az iparágat vagy rést, amely a jövőben fejlődni fog.

Mi lesz tehát a 3D ipar jövője? Az biztos, hogy a szoftverek és az eszközök egyre csak fejlődni fognak.

Az egyik legújabb 3D vizualizációs trend a valós idejű renderelés. A végtermék egy gyakorlatilag kész film lesz, amit könnyedén lehet változtatni bizonyos határokig és nem kell a renderre várni, hogy hetek alatt elkészítse a végső anyagot. Vagy a épület tervezés lassan teljesen virtuálissá változik. Nem meglepő, hogy a 3D technológia folyamatosan új lehetőségeket hoz. 

Egy másik tanács a jövőre nézve, hogy lépést kell tartani az aktuális trendekkel, és magas színvonalon kell tartani a szolgáltatásokat, mert az egész iparág nagyon versenyképes. A 3D Artist tehát egy érdekes szakma, amely lehetőséget ad arra, hogy megváltoztassa a világot, innovatív megoldásokon dolgozzon.

Kedves olvasónk, amennyiben érdekel a 3D és a Blender világa, és rendszeresen szeretnél ezekről értesülni, kövess minket Facebookon:
https://www.facebook.com/3dStudioHungary