A Caustics jelenség az, amikor a fény megtörve visszaverődik és/vagy áthatol egy fényes vagy átlátszó anyagon (például üvegen vagy vízen), és ennek eredményeként összegyűlve fényes mintákat, fényes foltokat hoz létre egy felületen. A valóságban ez az optikai jelenség azért jön létre, mert a fény a felületen áthaladva más-más szögben törik meg, és a fókuszált fény erősebbé válik bizonyos pontokon.
Ilyen amikor a fény különböző felületeken törve és visszaverődve érdekes, gyönyörű mintákat hoz létre – gondolj például a víz alatti fénytörésre vagy egy pohár peremén keletkező színátmenetekre.
Hogyan működik a Caustics 3D-ben?
3D grafikai programokban a caustics szimulációval lehetőség nyílik ezen fényhatások élethű visszaadására, ami különösen fontos lehet például vízzel, üveggel, vagy fémes felületekkel dolgozó jeleneteknél. A 3D renderelő motorok (például Cycles a Blenderben) a fényt fotonként szimulálják, és figyelembe veszik azokat az optikai jelenségeket, amelyek a valóságban a fénytörést, visszaverődést, vagy szóródást okozzák.
Fénytörés (Refraction Caustics): Ha a fény áthalad egy átlátszó anyagon, például egy poháron, akkor a törés miatt a fény ívesen eloszlik, és jellegzetes mintákat alkot a felületen, sokszor prizmaként viselkedve.
Visszaverődés (Reflection Caustics): Fémes vagy tükörszerű felületeken a fény visszaverődik, és fókuszálódik bizonyos pontokon, különleges mintázatot eredményezve.
Shadow Caustics: Ez a caustics továbbfejlesztett változata, amely speciális árnyékhatásokat hoz létre ott, ahol a fény akadályba ütközik és árnyékot vet, de a fény szóródása mégis látható marad, például egy üvegfigura árnyékában.
3D Caustics használata és optimalizálása
A 3D szoftverekben a realisztikus caustics számítása igényes folyamat, ami jelentős számítási teljesítményt igényel. Ezért gyakran alkalmaznak alternatív megoldásokat, mint például az Eevee-ben fake caustics, hogy időt spóroljanak.
Caustics és ami mögötte van: miért olyan nehéz renderelni? (C4D Octane) https://www.youtube.com/watch?v=AMYJwUri7DM
A 3D tutorial sorozat a „Bevezetés a 3D Világába” című könyv kiegészítése, ami megvásárolható a linken:
https://3d-studio.hu/bevezetes-a-3d-vilagaba-blenderen-keresztul/
Kövess minket Facebookon is!
https://www.facebook.com/3dStudioHungary/